1. همدلی را در عمل به دانش آموزان خود نشان دهید
وقتی که می خواهید کودک مهارت هارا یاد بگیرد باید انجام آن مهارت را به آنها نشان دهید مثلا برای مهارت دوختن باید چگونگی دوختن را به آنها نشان دهید همچنین اگر بخواهید کودکان همدلی را یاد بگیرند باید به آنها همدلی کردن را نشان دهید تصور نکنید که کودکان خودشان می‌دانند که چگونه عمل کنند یا چه بگویند. بعضی چیزها ممکن است آسان به نظر بیاید، مانند پرسیدن احساس طرف مقابل، اما این هم درسی است که آنها نیاز دارند تا از آن الگو برداری کنند. آیا تابحال دانش‌آموزی داشتید که از شما بپرسد، امروز چطور هستید؟ این نشانه خوبی است که آن‌ها دارند درباره جهان بیرون از خودشان فکر می‌کنند.
  1. هر روز صبح به دانش آموزان خوش آمد بگویید …
خوشامدگویی به دانش‌‌آموزان تان در جلوی درمدرسه و یا کلاس فواید زیادی دارد. حتی می توانید برای این کار از بچه ها کمک بگیرید آنها طرح های خوبی برای خوش آمد گویی را می توانند اجرا کنند مثلا دانش آموزی در مقابل درب کلاس با تک تک بچه ها و به آنها دست بدهند. اینکار می تواند نوبتی در برخی از روز ها توسط بچه ها تکرار شود
  1. برای دانش آموزانتان تجربه معلمی فراهم اورید.
خیلی وقت ها اتفاق می افتد که برخی دانش آموزان پروژه یا تکلیف خود را زودتر تمام می کنند از آنها بخواهید به همکلاسی های خود در انجام تکالیف و یا پروژه ها کمک کنند، نقش معلمی و هدایت دیگران می تواند همدلی را در دانش آموزان افزایش دهد.
  1. کمک کنید شنونده خوبی باشند
به دانش آموزانتان آموزش دهید ‌که چگونه یک شنونده عالی باشند. شنونده‌های عالی تماس چشمی خوبی دارند، صبور هستند، قابل اعتماد هستند، زبان بدن مثبت دارد، و همچنین سوال می‌پرسند.
آیا برای شما اتفاق افتاده با کسی هم صحبت شوید که هنگام صحبت به گوشی خود نگاه می کند؟ در این موارد انسان احساس می کند که به حرفش درست گوش نمی دهند و سخنان خود را کوتاه و یا تمام می کند.
کارکنان و معلم مدرسه می توانند الگوی خوبی برای اینکار باشند. آیا شما وقتی که  دانش آموزان حرف می زنند با آن‌ها تماس چشمی مداوم دارید؟ آیا لبخند می‌زنید و به آن‌ها  نشان می‌دهید که مهم هستند؟ آیا دربرابر کلمات آن‌ها صبور هستید؟
  1. فعالیت های روزانه خود را از جنبه همدلی ارزیابی کنیم
در پایان روز از کودکان و دانش آموزان خود بپرسید، امروز چکار کردید که روز یک نفر دیگر بهتر باشد؟ این نوع ارزیابی می تواند هفتگی ویا ماهانه انجام شود مهم آن است که دانش آموزان خود ارزیابی را در مورد همدلی یاد بگیرند. آنها نیاز دارند تا یک طرز فکر رشد یافته داشته باشند و جهان را مکانی برای مهربانی و ایجاد فرصت های همدلانه در نظر بگیرند تا محیطی برای خشونت و طراحی انتقام از دیگران.
  1. توجه به شرایط و چارچوب ذهنی دیگران
در بسیاری موارد قضاوت و عملکرد افراد متاثر از تجربیات قبلی و چارچوب ذهنی آنها است بنابر این دانش آموزان ما باید بدانند که هنگام روبروشدن با افراد دیگر باید به تجربیات قبلی و چارچوب های ذهنی آنها توجه کنند و بر اساس آن اجازه دهند تا افراد خود را بیان کنند. معلم و مدرسه می توانند با ایجاد فرصت گفتگوهای مبتنی بر پذیرش تجربیات و احساسات و افکار دانش آموزان زمینه همدلی با آنها را فراهم آورند همچنین اینکار موجب می شود که دانش آموزان نیز ایجاد چنین فرصت هایی را برای دیگران و در زندگی روزمره خود یاد بگیرند.
  1. استفاده درست از زبان بدن
یکی دیگر از ابزارهای افزایش همدلی استفاده درست و به جا از زبان بدن است. نحوه نشستن، حرکت دست‌ها، زاویه سر، نحوه نگاه کردن، حالت چهره و…. از جمله مواردی است که می‌تواند بطور ناخودآگاه به فرد مقابل اطلاعات زیادی منتقل کند. بنابر این نسبت به بکارگیری زبان بدن دانش آموزانتان حساس باشید و در موقعیت های مختلف آنها را در این زمینه راهنمایی کنید.