1. به دانش آموزان در حد توانایی و ظرفیت آنان مسئولیت دهید.

اگر به دانش آموز فراتر از توانایی وی مسئولیتی سپرده شود بدیهی است با شکست مواجه خواهد شد و هر بار شکست نیز باعث پایین آمدن اعتماد به نفس و آسیب دیدن روحیه وی می گردد.

 

  1. رفتارها و عملکرد معلم و دیگر کارکنان مدرسه در اعتماد به نفس دانش اموزان موثر است.

هر حرکت سادۀ معلم؛ به‌خصوص در دورۀ ابتدایی می‌تواند در کاهش یا افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان نقش داشته باشد. میزان توجه به دانش‌آموزان، نوع برخورد نسبت عملکرد آنان، حتی لبخند یا نگاه گرم به یک دانش‌آموز، همه و همه در شکل‌گیری اعتماد به نفس آنان می‌توانند تأثیر داشته باشند.

 

  1. نظم را در فضایی دوستانه برقرار کنید

هرچندکه تعیین محدودیت و چهارچوب در کلاس برای حفظ نظم اهمیت دارد. اما به همان اندازه، داشتن رابطۀ دوستانه با دانش‌آموزان مهم است. بر خلاف تصور برخی، حفظ نظم می تواند در فضایی دوستانه شکل بگیرد و چالش های بوجود آمده با گفتگو و تبین دلایل مقرارت برای دانش آموزان حل شود.

 

  1. تفاوت های فردی دانش آموزان را در نظر بگیرید

سعی کنید با خلقیات، نیازها و تفاوت‌های دانش‌آموزان خود آشنا شوید. انتظارات خود را براساس شناخت از هر یک از آنان، تنظیم کنید. با این روش، درخواهید یافت که چگونه می‌توانید با رفتار مناسب با هر دانش‌آموز، اعتماد به نفس را در آنها افزایش داده و دانش‌آموز خود را برای درس خواندن، باانگیزه نگه دارید

 

  1. هنگام بررسی تکالیف به نقاط قوت او نیز توجه کنید

بررسی تکالیف باید بخوبی و دقیق انجام شود  اما سعی کنید این کار را با تشویق آن‌ها و با آرامش کامل انجام دهید تا دانش آموز احساس ضعف و خود کم بینی نکند بلکه در صدد رفع اشکال بربیاید مثلا در وقت تصحیح املا به نقاط قوت او در نوشتن برخی کلماتی که قبلا اشتباه می نوشته یا نوشتن آن کمی مشکل است نیز اشاره کنید و تذکر در مورد اشتباهات او را با  تشویق نقاط قوتش همراه کنید.

 

  1. در پرسش و پاسخ ها و گفتگوها نقاط قوت آنها را یاد آوری کنید

به دانش آموزان فرصت موفق شدن دهید. البته، بیشتر دانش آموزان مهارت‌های زبانی ضعیفی دارند و معلم یا مربی نباید روی نقاط ضعف دانش آموز تمرکز کند. درعوض، سعی کنید بر نقاط قوت و توانایی‌های آن‌ها تاکید کنید، تا اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یابد.

 

  1. از دانست ها و توانایی های دانش آموزان بهره بگیریم

هر دانش آموز چیزی را می‌داند که شاید شما ندانید، بنابراین حتی گاهی از او راهنمایی بخواهید و اجازه دهید به شما کمک کند تا به خودباوری برسد و به خودش و قابلیت‌هایش ایمان بیاورد.

 

  1. دلایل ترس و یا استرس های احتمالی دانش آموزان را جستجو و برطرف کنید

گاهی‌اوقات دانش‌آموزان در مواجهه با چالش‌های درسی، دچار ترس و استرس می‌شوند و این عامل سبب پایین‌ آمدن اعتماد به نفس آنها می‌شود. نبود پشتکار و اعتماد به نفس کافی، روحیه‌ی تلاش مضاعف و ایجاد افکار مثبت را از آنها می‌گیرد و درنتیجه، عملکرد آنها مناسب نخواهد بود. پس باید ریشه‌ی این ترس‌ها و استرس‌ها را شناخت و با استفاده از راهکارهای مناسب بر آنها غلبه کرد.

  1. ارتباط بین تلاش و موفقیت را برای دانش آموزان تبین کنید

گاهی‌اوقات دانش‌آموزانی که پشتکار کمتری دارند، معتقد هستند که دانش‌آموزان موفق به نوعی باهوش‌تر از آنها هستند یا آن تکلیف برای دانش‌آموزان موفق، آسان‌تر از آن چیزی است که اینها فکر می‌کنند. یادگرفتن این نکته که هر کسی نیاز دارد که سخت تلاش کند، و آنهایی موفق هستند که تلاش می کنند می‌تواند به برخی از دانش‌آموزان بینش عمیق‌تری بدهد.

  1. هر موفقیتی می تواند موفقیت های دیگری به دنبال خود داشته باشد

بر اساس این اصل سعی کنید تا به گونه ای فعالیت های یادگیری را طراحی کنید که دانش آموزان خیلی زود موفقیت های خود را احساس کنند  برای مثال تکالیف طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید تا دانش‌آموزان با انجام هر بخش و مشاهده موفقیت خود با اعتماد بیشتری انجام بخش دیگر را شروع کنند. و یا هر واحد درسی و حتی یک تمرین کوچک را از جایی شروع کنید که آسان‌تر است. اگر دانش‌آموز ببیند که می‌تواند مسأله را حل کند و به کار خود ادامه دهد، کمتر دچار ترس و اضطراب می‌شود.

  1. همیشه نباید کارها عالی و بدون نقص باشد.

به دانش‌آموزان یاد بدهید که کار آنها همیشه نباید عالی و بدون نقص باشد تا مورد قبول شما و معلمان قرار گیرد. گاهی‌اوقات «خوب» واقعا به اندازه‌ی کافی خوب است!