1-هنگامی که با مشکلی رو به رو میشوید، با خوش بین بودن و اتخاذ نگرش مثبت الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید.

2-به فرزندانتان بفهمانید که تلاشش ارزشمند تر از بی نقص انجام دادن کارهاست.اضطراب از” موفق نشدن”باعث می شود که کودک دست از کار بکشد و در نتیجه فرصت های بی شماری را در زندگی از دست بدهند.

3-کودک را تشویق کنید تا چالش های جدید را امتحان کند و از او به خاطر تلاش هایش تعریف کنید.مثلا بگویید: آفرین،خیلی خوب بود کار سختی بود، ولی خیلی خوب از عهده اش بر اومدی. با چالش های کوچک شروع کنید و به تدریج کار های سخت تر و بزرگ تری را پیش روی فرزندتان بگذارید.

4- به فرزندتان کمک کنید تا اهدافی را برای خود تعریف کند و برای رسیدن به اهداف ودستاورد های مورد نظرش برنامه ریزی کند.روند پیشرفت کودک را ثبت کنید تا هر بار که به نقطه عطفی می رسد، احساس خوبی درباره خود و موفیقت هایش پیدا کند.

5- از موفقیت هایش تعریف کنید و روی مسائلی که نتوانسته است، به خوبی  انجام بدهد، تمرکز نکنید.هر روز از فرزندتان بخواهید که درباره ی سه اتفاق خوب آن  روز صحبت کند، این گفت و گو را به یک عادت روز مره تبدیل کنید.

6- اگر از رفتار فرزندتان راضی نیستید، ناراحتیتان را با اون در میان بگذارید و در عین حال به او اطمینان خاطر بدهید که هنوز دوستش دارید.

7-احساسات فرزندتان را به رسمیت بشناسید و به او کمک کنید تا احساساتش را به زبان بیاورد.برای مثال او را ترغیب کنید که بگوید: من ناراحتم، چون…. با من خوشحالم،چون…

8- وقتی کودک از خودش ایراد می گیرد، به او اعتراض کنید تا در نهایت به جای این که بگوید: نمیتونم، بگوید بله میتونم